G'day mates, update!

6 februari 2014 - Sydney, Australië

Melbourne, 27 januari 2014

Hallo allemaal!

Eindelijk weer eens een blog vanuit het zonnige Down Under. Het is alweer een lange tijd geleden sinds de laatste blog dus dit zal weer een lange worden. En voor het gemak komt hier een rijtje van alle bestemmingen van de afgelopen maanden. We waren gebleven in Charters Towers bij onze job als hardwerkende limoenplukkers.

-          Charters Towers

-          Surfers Paradise

-          Brisbane

-          Nudgee Beach

-          Melbourne

Nadat we vertrokken vanuit Charters Towers hadden we de planning gemaakt om de feestdagen in Cairns door te brengen. Hier zou ik een auto huren om samen met de Nederlandse vriendin die ik ontmoet had in Byron Bay om een roadtrip te maken naar North Queensland richting Cooktown! En met de feestdagen is het leuk om cadeautjes te geven, dus heb ik mezelf een week hostelleven getrakteerd! Even dus niet met z’n 3en krap in de bus slapen, maar lekker in een écht bed!

Maar de eerste stop is in Townsville om mijn huurauto op te halen voor de komende week. Deze had ik online geboekt, en tot mijn geluk stond er een fout op de website en hier heb ik dan ook meteen gebruik van gemaakt; Een 4x4 Nissan X-trail 2012 voor de helft van de prijs meegekregenJ! Goed begin van de week! Eenmaal in Cairns aangekomen zijn de jongens naar een camping gereden waar hun de feestdagen verblijven, en ik naar het hostel waar ik de Nederlandse Lisette weer zou zien. Leuk!

De volgende ochtend was het kerstochtend, en hoe graag ik ook wilde;  het kerstgevoel was er niet! Kerst vieren zonder familie is gewoon niet hetzelfde, en zeker niet met 35 graden. Na het kerstontbijt besloten de auto te pakken om de o zo mooie snelweg te pakken naar Port Douglas. De Zweedse Miranda, de Duitse Lara, Lisette en wij gingen de wegen trotseren! De route hierheen is prachtig, en een genot om te rijden met de Nissan! In Port Douglas kwamen we aan in een klein stadje dat er erg tropisch uit ziet, en dit plaatsje staat bekend om alle celebs die hier hun vakanties doorbrengen. Alles was uiteraard gesloten met kerst, en we hebben hier even rondgekeken in de haven en daarna zijn we door gereden naar Palm Cove. Een prachtig strand aan de Captain Cook Highway. Helaas konden we hier niet zwemmen dankzij de gevaarlijke kwallen die hier hun habitat hebben. De dag ging te snel voorbij en we zijn uiteindelijk beland bij de Sushi Train voor een kerstmaaltijd (lees: sushi bunkeren!). Kerst was geslaagdJ

De 27ste begon de roadtrip van Lisette en mij naar het Noorden. Cooktown staat op de planning. En om weer over geweldige routes te spreken, dit was weer een puur genot om te rijden! Bergen op en af, naaldscherpe bochten en views waar je u tegen zegt: North Queensland heeft het allemaal! Na een rit van ongeveer 7 uur zijn we aangekomen in Cooktown, een klein vissersdorpje met heerlijke vis op de menukaarten. We reden naar de Botanical Gardens om de mooie natuur te bekijken, maar na 5 minuten lopen zagen we de eerste slang en zijn we meteen teruggekeerd naar de auto. In Cooktown is wildlife iets gevaarlijker dan het zuiden dus de juiste beslissing gemaakt. Daarna de camping opgereden en we kwamen erachter de ons luchtbedje dat in de auto zou moeten passen, niet in de auto past! Uiteindelijk hebben we het zo kunnen aanpassen dat het wel lukte, maar lekker slapen is anders!

De volgende dag had de receptioniste ons verteld dat Hope Vale wel de moeite waard is om heen te rijden, een afgelegen Aboriginal dorpje waar het allemaal nog onaangetast is. We zijn er heen gereden met te hoge verwachtingen want in Hope Vale was helemaal geen hoop meer. Overal kapotte auto’s, kleine Aboriginal kids op de straten; dit was de ghetto van het hoge noorden.

Het was wel zielig om te zien hoe zij leven, terwijl de rest van het land erg welvarend is. Raar contrast!

Na ons 2daags kampeeravontuur zijn we weer onderweg naar Cairns, maar helaas reed ik verkeerd en kwamen we uit in Mossman Gorge. Een prettige verrassing want dit regenwoud is de moeite waard! Wel erg druk, dit had te maken met de feestdagen.

We zijn weer aangekomen in Cairns en we zijn meteen ons bedje in gekropen omdat we een goede nachtrust toch wel gemist hadden! De volgende dag was het oudjaarsdag, en we hadden een bus pub crawl met VIP bandjes gescoord om NYE goed in te luiden! En alweer; familie mist gewoon bij dit soort gelegenheden en het echte NYE gevoel kwam dan pas ook na contact met het thuisfront!

Na NYE heb ik uitgecheckt uit het hostel en verblijf ik weer met de boys op de camping in Cairns. Een hele goede camping overigens want we hadden ons eigen keukentje, zwembadje etc. Hier konden we wel goed vertoeven! Hier wat leuke Zwitserse mensen ontmoet en met hen hebben we alle dagen een beetje gevuld met BBQ’s, en alles wat je eigenlijk in de zon hoort te doen! En de dag erna staat het Great Barrier Reef op de planning!!

De dag begon vroeg en we gingen met de boot naar 2 bestemmingen op het rif: Paradise Reef en Michaelmas Reef. Wat een ervaring! De mooiste tot nu toe in Australië, en het bevestigd waarom dit de nummer 1 toeristische attractie Down Under is. Duiken kon voor een meerprijs van zo’n $70 maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het niet gedaan heb want zij gingen maar 4 meter dieper dan ik met m’n snorkelgear. Als roker toch lang onder water kunnen blijven al zeg ik het zelfJ! Nemo en nog veel ander leven gespot waaronder een octopus en een hele grote schildpad!

Na deze geweldige dag zijn we terug beland op de camping in Cairns en hebben we besloten de auto te verkopen in Brisbane ná ons laatste avontuur: van Cairns tot Byron Bay rijden in 2 dagen. Aangezien Byron Bay mijn lievelingsplaatsje in Australië is kon ik mijn geluk niet op! De eerste stop is in Airlie Beach, de poort tot de Whitsundays Islands. Dit helaas overgeslagen door tijdgebrek want we moesten op tijd in Brisbane zijn om de auto te kunnen verkopen. 2 dagen later kwamen we aan in Byron Bay, en wat is het hier toch geweldig. Het strand, de views, de mensen. Nergens is het zo goed vertoeven als in Byron Bay! De dag erna naar het hippiestadje Nimbin gereden, en dit is dan ook meteen de vreemdste dorpje waar we gestopt zijn. Één straat vol met hippies en alle hippie benodigdheden. Apart om dit te zien in Australië! Leuk, maar niet voor een hele dag en zijn daarna teruggereden naar Byron. Hierna zijn we naar Surfers Paradise gereden, dit is de Miami van Australië met al de fancy nightclubs en skyscrapers! Dit is aan de Gold Coast en de stranden zagen er erg mooi uit! Maar speciaal vond ik het niet, omdat het toch allemaal meer gemaakt was en er niet echt veel mooie natuur was op het strand na! Na 2 dagen zijn we naar Brisbane gereden voor bezichtigingen van ons busje. Twee Franse meiden hadden interesse en na een bezichtiging wilden ze de bus kopen van ons! Alles verliep goed, tot aan de transactie. Want ons Australische APK-keuring was een maand verlopen en ze wilden dat we eerst een APK-keuring deden voor de transactie. Daar staan ze goed in hun recht, dus wij haastig opzoek gegaan naar een garage die de keuring voor ons wilden doen die dag. Dit was na wat bellen gelukt, en toen de APK-keuring voldaan was kregen we een sms’je dat ze toch voor een andere bus gekozen hebben. Bummer!

Hierna nog wat bezichtigingen gehad maar uiteindelijk blijkt het toch moeilijker dan we dachten om ons busje kwijt te raken. We zijn gaan zakken met onze prijs, maar niet te ver. En uiteindelijk na 2 weken hebben we ons busje verkocht aan een Frans koppel die vanaf de bezichtiging verliefd waren op ons busje. In de 2 weken hebben we geleefd en gewoond op een parkeerplek aan het water bij een tankstation. Dit was grappig maar tegelijkertijd ook best saai!

Na afscheid van ons busje hebben we vliegtickets gekocht om naar Melbourne te vertrekken! Nu verblijven we weer in een hostel, wat toch weer aanpassen is! We slapen nu met 16 mensen op 1 kamer, terwijl we 2,5 maand in een busje hebben geslapen met z’n 3en. Tóch apart!

Morgen gaan we weer een auto huren (we kunnen de vrijheid van een auto toch niet missen!) om vanuit Melbourne te rijden naar Adelaide via de Great Ocean Road!!! Daar kijken we erg naar uit en zullen dan ook pas donderdagavond aankomen in Adelaide. En vanuit daar pakken we de nacht bus van Greyhound terug naar Melbourne. Zo besparen we weer een hostelnacht! En vanuit daar vertrek ik naar familie ten zuiden van Melbourne. Daar kijk ik erg naar uit!!

Dit was weer een blog vanuit Down Under. Niet zoveel details maar dat komt omdat het gisteren Australia Day & de finale van de Australian Open was. Een happening in Melbourne dat ongelooflijk leuk is! Good times…!

Cheers vanuit het zonnige Australië!

1. Mama:
    6 februari 2014